مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:23913 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:15

راه رهايي از سوء ظن چيست؟



همان طور كه بيماريهاي جسمي معلول علت يا علتهايي است، مسايل روحي مانند سؤءظن نيز داراي انگيزه و علتهايي است كه از آنها سرچشمه گرفته است. مانند: عدم تزكيه نفس، ضعف ايمان، انديشه و منطق غيرعاقلانه، اضـطراب، وسواس، غرور، خودمحوري و همنشيني با افراد نالايق. از جمله مفاسد و زيانهاي سوءظن اين است كه دين و ايمان فرد تباه ميشود، صفا و آرامش روان او از بين ميرود، گناهاني مانند غيبت، تهمت، فحاشي و ... از وي سر ميزند. تفرقه، تكروي، انزوا، از بين رفتن صميميت، تجسس، پردهدري و... از ديگر ثمرات اين رذيله ميباشد.

رعايت نكات زير براي از بين بردن اين صفت، كارساز ميباشد:

ـ در مورد مفاسد و زيانهاي آن زياد بينديشيد. حضرت علي (7) ميفرمايد: انديشيدن در سرانجام و نتايج چيزها، انسان را از هلاكت و مشكلات رهايي ميبخشد.(33)

ـ با بررسي علل و انگيزههاي سوءظن ـ كه برخي را ذكر كرديم ـ آنها را از خود دور سازيد. ـ در كارها، سخنان و احوال مردم، دقيق و كنجكاو نگرديد.

ـ به توهمات و خيالهاي خويش دربارة ديگران كه موجب بدبيني ميشود، اهميت ندهيد. ـ به كساني كه سؤءظن داريد، با محبت و نيكي معاشرت داشته باشيد. ـ از مجالس و افرادي كه به واسطة آنها به مردم سوءظن پيدا ميكنيد، دوري نماييد. ـ اخبار و مسائلي را كه دربارة ديگران، موجب بدبيني ميدانيد، براي كسي نقل نكنيد و از گوش كردن اين امور نسبت به ديگران هم پرهيز كنيد.

ـ با شركت در مجالس پند و اندرز و همنشيني با افراد مؤمن و شايسته، در مقام توجه و اصلاح و خودسازي برآييد و به جاي ناراحت شدن و انتقاد از عيوب ديگران، نگران عيبها و كاستيهاي خود باشيد و در رفع آنها كوشش نماييد.

با تصميم و ارادهاي جدّي مبني بر ترك اين رذيلة اخلاقي، به ياري خدا و عنايت معصومين(:) موفق خواهيد شد. انشأالله

پاورقي:

33- شرح فارسي غرر، ج 1، ص 380.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.